%%title%% | Diëtist Zonder Dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juli 2019 

Stoppen met diëten, waarom is dat toch zo moeilijk?

Regelmatig spreek ik mensen die willen stoppen met het eeuwige lijnen omdat het idee van een gezonde relatie met eten (zonder al dat jojo-en) ze ontzettend aanspreekt. Maar als je dacht dat een dieet volhouden moeilijk is, probeer dan het diëten eens helemaal los te laten en te werken aan je relatie met eten… In deze blog lees je waarom het zo ontzettend lastig is om dieetgedrag en -denken echt los te laten en hoe je het jezelf wat makkelijker kunt maken. Lees vooral niet verder als je op korte termijn dolgraag zoveel mogelijk af wilt vallen. 

Stoppen met diëten is lastig en dit is waarom:

Niet alles hoeft voor jou van toepassing te zijn uiteraard.

Je voelt je een opgever.

Doordat we in een wereld leven waarin diëten en afvallen zo ongeveer als enige manier gezien wordt als ‘werken aan je gezondheid’ kan stoppen met diëten voelen alsof je opgeeft. Maar wat heeft jarenlang diëten je nu eigenlijk echt opgeleverd? Weeg je op dit moment minder dan voordat je met je eerste dieet startte? Zo nee… Hoe groot is de kans dat dit de komende jaren wel gaat gebeuren? We moeten af van het idee dat je alleen maar goed bezig bent wanneer je op dieet bent of op zijn minst de wens hebt om af te vallen. Gewichtsverlies is één van de grootste voorspellers van gewichtstoename. Je bent dus zeker geen opgever wanneer je een andere definitie hanteert voor het ‘werken aan je gezondheid’. Zonder dat de focus op gewichtsverlies ligt kun je nog steeds werken aan gezonde gewoontes zoals een volwaardig voedingspatroon, beweging, voldoende slaap, ontspanning etc.

Je focust teveel op je gewicht.

Het wordt lastig om te stoppen met diëten en aan je relatie met eten te werken wanneer je continu focust op het feit dat je af wilt vallen en hoe ontevreden je bent over je lijf. Dit staat het ontdekken van een voor jou normaal voedingspatroon namelijk ontzettend in de weg. Het is helemaal niet erg om de wens te hebben wat af te vallen, het belangrijkste is dat je beseft dat actief focussen op gewichtsverlies je niet gelukkiger gaat maken op de lange termijn. Stoppen met diëten werkt dus ook alleen als je er écht klaar mee bent.

Je wordt dag in dag uit geconfronteerd met dieetcultuur.

Ook als je eenmaal op het punt gekomen bent waarbij je niet langer wilt focussen op afvallen en slank zijn… De rest van de wereld focust daar wel nog steeds op. Dagelijks worden we geconfronteerd met het slanke schoonheidsideaal door middel van reclames, slanke modellen, gewichtsstigmatisering, lijnende vriendinnen, dieethypes, ongevraagde adviezen enzovoorts.

Je mist de houvast van regels en richtlijnen.

Het fijne van diëten is dat je meestal precies weet waar je aan toe bent. Er zijn duidelijke regels en richtlijnen die je vertellen wat, wanneer en hoeveel je moet eten. Of je hebt voor jezelf duidelijke regels opgesteld, bijv. niet snoepen, geen koolhydraten, een maximaal aantal calorieën etc. In plaats van regels en richtlijnen aanhouden ga je leren luisteren naar je lichaam. Dit kan zeker aan het begin voelen alsof je totaal geen controle hebt.

Je sociale leven is gebaseerd op diëten en afvallen.

De kans is groot dat je in sociale kringen regelmatig praat over allerlei dieethypes en lijnpogingen. Nooit meer op dieet betekent dus ook dat je aan dit soort gesprekken niet meer deel gaat nemen. Dit kan ontzettend lastig zijn, ik zie regelmatig mensen waarbij er naast diëten en zelfhaat weinig raakvlakken zijn in een vriendschap. Dit kan dus betekenen dat vriendschappen veranderen of zelfs voorbij gaan.

Je herkent geen honger en verzadiging.

Dit is heel normaal. Wanneer je een dieet volgt / lijnpoging doet luister je niet naar je lichaam. Je eet immers minder dan je lijf nodig heeft. Daarop volgt in veel gevolgen juist een periode van overeten, ook hier wordt niet naar het lichaam geluisterd. Het is dus niet gek dat je de signalen van honger en verzadiging niet voelt of herkent.

Je hebt het gevoel dat je geen rem meer hebt.

Diëten gaat vaak gepaard met een alles-of-niets mentaliteit. Je stelt jezelf het doel om helemaal niet meer te snoepen om vervolgens na één koekje het hele pak leeg te eten. “Want het is nu toch al verloren.” Herkenbaar? Dit zwart-witdenken ben je natuurlijk niet binnen één dag kwijt. Diëten loslaten kan, zeker aan begin, leiden tot overeten. Wees niet te streng voor jezelf en geef jezelf de ruimte om je lichaam weer te leren vertrouwen.

Een dokter/specialist raadt je ten zeerste aan om af te vallen.

In de medische wereld heerst regelmatig het idee dat afvallen een magische oplossing is voor alle problemen. Helaas is dit niet zo. Zeker wanneer een arts je adviseert om af te vallen kan het extra lastig zijn om voet bij stuk te houden.

Je gebruikt eten om emoties te onderdrukken.

Emotie-eten is iets dat we op zijn tijd allemaal weleens doen. Daar is helemaal niets mis mee. Maar wanneer eten voor jou de enige manier is om met emoties te dealen dan wordt het een probleem. Wanneer je niet bereid bent om met deze emoties aan de slag te gaan zul je nooit een gezonde relatie met eten hebben.

Je hebt ineens zeeën van tijd over.

Gezonde recepten zoeken, het internet afstruinen naar de nieuwste diëten en tips, weekmenu’s bedenken etc. Hier gaat soms meer tijd inzitten dan je vooraf zou denken. Als je verder weinig in je leven hebt dan diëten dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar wie je werkelijk bent, wat je leuk vindt om te doen, welke interesses heb je nog meer etc.

Je vindt jezelf niet belangrijk genoeg.

Je staat 24/7 klaar voor iedereen en vindt het lastig om nee te zeggen tegen anderen. Je loopt jezelf hierdoor regelmatig voorbij. Herkenbaar? Doordat je geen tijd neemt voor jezelf maak je het jezelf onnodig moeilijk. Jouw relatie met eten zegt alles over jouw relatie met jezelf. Je kunt pas echt goed voor jezelf zorgen als je ook daadwerkelijk tijd neemt voor jezelf.

Zo maak je het jezelf iets makkelijker:

Accepteer dat stoppen met diëten niet makkelijk is.

Werken aan een goede relatie met eten is alles behalve een quick fix. Wees je er van te voren bewust van dat het lastig gaat zijn en dat dat oke is. Toch nog maar een keer dat ene dieet proberen is een grote veilige valkuil, maar gaat dat je op de lange termijn echt gelukkiger maken?

Wees nieuwsgierig in plaats van veroordelend.

Alleen in een perfecte wereld ben je in één dag genezen van het eeuwige diëten. Je helpt jezelf niet wanneer je continu boos wordt als het even niet gaat zoals je gepland had. Het proces van intuïtief eten draait grotendeels om onderzoeken waarom je doet wat je doet. Wees dus vooral nieuwsgierig in plaats van veroordelend.

Wees geduldig.

Deze sluit eigenlijk mooi aan op bovenstaande tekst. Veranderen kost tijd. Gun jezelf die tijd.

Weet waar je het voor doet.

Bedenk goed wat de voordelen van een gezonde relatie met eten zijn. Wat levert een leven zonder diëten je op? Zorg dat je voor jezelf helder hebt waarom je wilt stoppen met het eeuwige diëten. Een goede oefening is om alle diëten die je ooit gevolgd hebt op te schrijven. Schrijf daarbij ook hoeveel je woog toen je startte met het dieet, hoeveel je afgevallen bent en of je het gewicht eraf hebt weten te houden. Schrijf daarbij ook op (indien van toepassing) hoeveel kilo’s je weer bent aangekomen toen je stopte met het dieet.

Zet je weegschaal een tijdje weg.

Een goede relatie met eten is niet af te meten aan de weegschaal. Zeker wanneer je aan het begin het diëten loslaat kan er een periode ontstaan waarin je mogelijk meer eet dan je nodig hebt. Dit is helemaal normaal na periodes van streng lijnen. Wanneer je vervolgens krampachtig je gewicht in de gaten gaat houden is het lastig om jezelf de nodige ruimte te geven om nieuwsgierig te blijven. Wanneer je ziet dat je gewicht schommelt val je namelijk al heel snel terug in het dieetdenken.

Ontvolg social media accounts die je een slecht gevoel geven. 

Je kent ze wel, die accounts vol slanke, perfect afgetrainde meiden die doen alsof ze dagelijks de meest gezonde maaltijden in de meest perfecte verhoudingen eten en daarnaast ook nog eens 5 keer in de week naar de sportschool gaan. Je volgt deze accounts in de hoop dat je gemotiveerd raakt, maar eigenlijk voel je je alleen maar slechter naarmate je er langer naar kijkt. Scroll eens kritisch door je Facebook / Instagram feed en begin met ontvolgen. Ik beloof je dat je niets zult missen!

Ik bedoel… Leuk als je hier ’s ochtends tijd voor hebt. Maar ook niets mis
met een paar boterhammen
of gewoon een bak yoghurt met wat muesli.
Gezond eten heeft niet zoveel met perfectie te maken.

Wees niet bang om hulp te vragen.

Tot slot wil ik je nog even laten weten dat je het niet alleen hoeft te doen. Elke dag weer help ik mensen een stapje dichterbij naar een voor hen ‘normaal’ voedingspatroon. Hulp vragen heeft ook te maken met tijd durven nemen voor jezelf en het jezelf dit ook echt gunnen. Héle belangrijke stappen in het proces van een gezonde relatie met eten.

Heb je vragen, toevoegingen of zou je graag eens een afspraak willen maken? Je kunt zowel in mijn praktijk als online bij mij terecht. Hier vind je mijn contactgegevens.

Reactie plaatsen

Cookie verklaring