Gezond aankomen doe je zo

Gezond aankomen doe je zo

Waar veel mensen moeite hebben met afvallen is het voor een andere groep mensen juist ontzettend lastig om aan te komen of het gewicht stabiel te houden. Ongewenst gewichtsverlies kan verschillende oorzaken hebben. Zo kunnen o.a. ziekte en stress er toe leiden dat je eetlust vermindert en daardoor je gewicht steeds verder afneemt. Ook kun je door een bepaalde aandoening, bijvoorbeeld COPD, een verhoogde energiebehoefte hebben. In de praktijk kan het ontzettend lastig zijn om je calorie-inname te verhogen. Zowel een gebrek aan kennis als eetlust kunnen hier een grote rol in spelen. Ook vinden veel mensen het eten van volle producten lastig omdat het compleet tegen hun natuur ingaat.

Als gewichtstoename je doel is dan moet je ervoor zorgen dat je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Je lichaam houdt dan energie over om vet- en spiermassa op te bouwen. Val je op dit moment af of is je gewicht stabiel? Dan krijg je niet genoeg calorieën binnen. Soms lossen mensen het op door meer koekjes en snacks te eten, maar het kan ook op een gezonde manier.

Om het je wat makkelijker te maken heb ik een aantal tips over gezond aankomen voor je op een rijtje gezet:

– Laat gedachten als “ik eet al genoeg” en “ik eet alles dat los en vastzit” los. “Veel eten” is een subjectief en nietszeggend begrip. In jouw beleving kan het veel zijn, maar als je gewicht af blijft nemen is het blijkbaar toch niet genoeg.

– Eet één of iets meer van alles dat je al eet. Eén boterham worden twee boterhammen. Twee aardappelen worden drie aardappelen. 150 gram yoghurt wordt 250 gram yoghurt. Enzovoorts.

Wees niet bang voor vet. Per gram leveren eiwitten en koolhydraten 4 kilocalorieën. Eén gram vet levert 9 kilocalorieën. Als je meer vet eet hoef je dus uiteindelijk minder grote hoeveelheden te eten voor dezelfde hoeveelheid calorieën. Anders gezegd: minder maagvulling voor dezelfde hoeveelheid calorieën.

– Stop je maaltijden niet vol met groente. Groente is gezond maar bevat zeer weinig calorieën. Je wilt ook ruimte overhouden voor rijst, pasta, aardappelen en je stukje vlees, vis of vleesvervanger.

– Voeg extra calorieën aan je groente toe door het gebruik van een sausje of door je groente in plaats van te koken te wokken in een flinke scheut olie. Ook kun je groente bijv. gratineren in de oven (klik hier voor een recept).

– Kies producten en maaltijden die je lekker vindt. Extra belangrijk wanneer je weinig eetlust hebt, je eet nu eenmaal sneller meer van iets dat je echt lekker vindt.

– Eet calorierijke voedingsmiddelen zoals: vette vis (makreel, zalm, forel, haring), noten, zaden en pinda’s, pindakaas, avocado, volle zuivel (volle kwark, Turkse en Griekse yoghurt), gebruik boter, margarine of mayonaise op je boterham.

– Verdeel je maaltijden over meerdere eetmomenten per dag. Het is nu eenmaal makkelijker om 3000 calorieën over acht maaltijden te verdelen dan over drie als je eetlust al niet fantastisch is.

– Ook dranken kunnen calorieën leveren. Neem tussendoor bijvoorbeeld eens een glas volle melk, chocolademelk of vruchtensap.

– Zo voeg je ongemerkt extra calorieën toe aan je maaltijd: beleg je boterham extra dik, gebruik twee soorten beleg (bijv. zalm met roomkaas of avocado, filet americain met ei, pindakaas met banaan), voeg lijnzaadolie toe aan je yoghurt of kwark, gebruik wat extra vet tijdens het bereiden van je maaltijd, maak gebruik van sausjes (bijv. mayonaise bij je vlees), verrijk een salade of pasta met noten, zaden, kaas, olie etc.

– Wees consequent en vooral geduldig. Probeer elke dag voldoende calorieën binnen te krijgen. Blijft je gewicht stabiel? Verhoog je inname.

– Soms kan het helpen een tijdje je calorie-inname bij te houden. De Eetmeter van het Voedingscentrum is een handige tool daarvoor. Calorieën tellen is trouwens absoluut geen must, ga dus vooral eerst met bovenstaande tips aan de slag. Wel kan het helpen om met pen en papier zo’n 3 dagen op te schrijven wat je eet zodat je dit als basis kunt gebruiken om bovenstaande tips toe te passen.

Als het je met bovenstaande tips niet lukt om je gewicht te laten stijgen, of als je vragen hebt, neem dan contact op. Aankomen kan echt een uitdaging zijn en daar help ik je graag bij.

Reactie plaatsen