Page content

Richtlijnen Goede Voeding

De Gezondheidsraad onderzoekt de relatie tussen voeding en chronische ziekten en stelt op basis hiervan de Richtlijnen Goede Voeding samen. De richtlijnen zijn bedoeld om de ontwikkeling van chronische ziekten, zoals diabetes en kanker, te voorkomen. De richtlijnen zijn gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek en zijn voor het laatst herzien in 2015. Het Voedingscentrum vertaalt deze richtlijnen op haar beurt weer naar de dagelijkse praktijk.

De Richtlijnen Goede Voeding luiden als volgt:

– Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen.

– Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit.
– Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten.
– Eet wekelijks peulvruchten.
– Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag.
– Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt.
– Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis.
– Drink dagelijks drie koppen thee.

– Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten.
– Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën.
– Vervang ongefilterde door gefilterde koffie.

– Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees.
– Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken.
– Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.
– Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag.
– Het gebruik van voedingssupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

 

 

    Comment Section

    0 reacties op “Richtlijnen Goede Voeding

    Plaats een reactie


    *