Tips tegen trek | Carlijn Appel - Diëtist Zonder Dieet
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 april 2019 

Tips om langer een verzadigd gevoel te hebben

Heb je na elke maaltijd al heel snel weer trek?

Mogelijk eet je niet genoeg. Met trek bedoel ik in dit artikel een beginnend hongergevoel. Niet de trek die je ervaart wanneer je weet dat er nog een reep van je lievelingschocolade in de kast ligt. De volgende tips heb ik bedacht om je te helpen langer een verzadigd gevoel te behouden gedurende de dag.

Heel de dag door trek hebben is ontzettend vermoeiend en vraagt veel van je wilskracht. Je bent namelijk continu aan het nadenken over eten. Wanneer mag ik eten? Wat ga ik eten? Hoeveel mag ik eten? Eet je vervolgens net niet genoeg dan begint deze ellende na een half uur tot een uur weer van voor af aan. En dat dan de hele dag door.

Trek hebben is trouwens helemaal niet slecht. Het is vooral een teken dat je lijf aan het werk is. Je verbrandt energie en hebt vervolgens weer nieuwe energie nodig. Dan kun je allerlei tips gaan zoeken die je helpen om trek tegen te gaan. De bekende tips zijn: water drinken, afleiding zoeken, tanden poetsen etc. Als je lijf aangeeft dat het energie nodig heeft dan gaan deze drie tips je niet helpen. Als je nodig moet plassen helpt het ook niet om een rondje te gaan lopen. Toch?

Gebruik deze tips om langer een verzadigd gevoel te behouden:

  • Kies volkoren producten. Door alle vezels kost het je lijf meer moeite om het betreffende voedingsmiddel te verteren met als resultaat dat je langer vol zit.
  • Voeg eiwitrijke producten toe aan je maaltijden. Te denken aan: hartig beleg (o.a. hüttenkase, ei, vleeswaren, gerookte vis), (karne)melk, yoghurt, kwark, skyr, peulvruchten, ei, vis, vlees, plantaardige vleesvervangers. Eet bijvoorbeeld eens een gekookt eitje extra bij de lunch en ervaar het verschil.
  • Eet meer vezels. Naast het kiezen voor volkoren producten kun je ook meer groente, fruit, noten en zaden toevoegen aan je voedingspatroon. Eet bijv. eens een kop soep of bakje rauwkost bij de lunch of als tussendoortje. Of eet eens een klein handje noten bij een stuk fruit.
  • Drink voldoende gedurende de dag (1,5-2 liter). Drinken is trouwens geen oplossing tegen honger, maar ik zie in de praktijk vaak mensen die veel te weinig drinken en daardoor onbewust meer gaan eten.
  • Eet tot je het idee hebt dat je er echt wel een paar uur tegenaan kunt. Twee volkoren crackers met kipfilet zijn in verhouding vezel- en eiwitrijk maar uiteindelijk zal je waarschijnlijk snel weer honger hebben omdat de hoeveelheid gewoon weinig is. Eet er eens een bakje kwark met fruit bij en ervaar het verschil.
  • Tot slot: oefen en probeer uit wat werkt voor jou. Experimenteer met verschillende maaltijden hoe lang het duurt voordat je weer trek krijgt. Op die manier kun je ontdekken wat werkt voor jou. Dit is namelijk voor iedereen anders en ook voor jouzelf hoeft het nog niet eens elke dag hetzelfde te zijn. Het is logisch dat je bijvoorbeeld meer honger hebt op actieve dagen.

 

 

Reactie plaatsen

Cookie verklaring