Tips om langer een verzadigd gevoel te hebben
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 april 2019 

Tips om langer een verzadigd gevoel te hebben

Heb je na elke maaltijd al heel snel weer trek?

Mogelijk eet je niet genoeg. Met trek bedoel ik in dit artikel een beginnend hongergevoel. Niet de trek die je ervaart wanneer je weet dat er nog een reep van je lievelingschocolade in de kast ligt. De volgende tips heb ik bedacht om je te helpen langer een verzadigd gevoel te behouden gedurende de dag.

Heel de dag door trek hebben is ontzettend vermoeiend en vraagt veel van je wilskracht. Je bent namelijk continu aan het nadenken over eten. Wanneer mag ik eten? Wat ga ik eten? Hoeveel mag ik eten? Eet je vervolgens net niet genoeg dan begint deze ellende na een half uur tot een uur weer van voor af aan. Wanneer mag ik eten? Wat ga ik eten? Hoeveel ga ik eten? En dat dan de hele dag door.

Trek hebben is trouwens helemaal niet slecht. Het is vooral een teken dat je lijf aan het werk is. Je verbrandt energie en hebt vervolgens weer nieuwe energie nodig. Dan kun je allerlei tips gaan zoeken die je helpen om trek tegen te gaan. De bekende tips zijn: water drinken, afleiding zoeken, tanden poetsen etc. Als je lijf aangeeft dat het energie nodig heeft dan gaan deze drie tips je niet helpen. Als je nodig moet plassen helpt het ook niet om een rondje te gaan lopen. Toch?

Gebruik deze tips om langer een verzadigd gevoel te behouden:

  • Kies volkoren producten. Door alle vezels kost het je lijf meer moeite om het betreffende voedingsmiddel te verteren. Het resultaat is dat je langer vol zit. Ken je mijn Pinterest pagina al? Hier verzamel ik de meest voedzame producten (o.a. crackers, ontbijtgranen, rijst, pasta etc.) uit de supermarkt.
  • Voeg eiwitrijke producten toe aan je maaltijden. Te denken aan: hartig beleg (o.a. hüttenkase, ei, vleeswaren, gerookte vis), (karne)melk, yoghurt, kwark, skyr, peulvruchten, ei, vis, vlees, plantaardige vleesvervangers. Probeer bijv. eens in plaats van die extra boterham een gekookt ei toe te voegen.
  • Eet meer vezels. Naast het kiezen voor volkoren producten kun je ook meer groente, fruit, noten en zaden toevoegen aan je voedingspatroon. Eet bijv. eens een kop soep of bakje rauwkost bij je lunch of als tussendoortje. Of eet eens een klein handje amandelen bij je appel.
  • Drink voldoende gedurende de dag (1,5-2 liter). Drinken vind ik trouwens geen oplossing tegen honger, maar ik zie in de praktijk vaak mensen die veel te weinig drinken en daardoor onbewust meer gaan eten.
  • Eet tot je het idee hebt dat je er echt wel een paar uur tegenaan kunt. Twee volkoren crackers met kipfilet zijn in verhouding vezel- en eiwitrijk maar uiteindelijk zal je waarschijnlijk snel weer honger hebben omdat de hoeveelheid gewoon weinig is. Probeer er bijv. eens een bakje kwark met fruit aan toe te voegen en ervaar het verschil.
  • Tot slot: oefen en probeer uit werkt voor jou. Ga met verschillende maaltijden ervaren hoe lang het duurt voordat je weer trek krijgt. Op die manier kun je ontdekken wat werkt voor jou. Dat is namelijk voor iedereen anders en ook voor jezelf kan het per dag weer anders zijn.

 

 

Reactie plaatsen

Cookie verklaring