30 maart 2021 

Dit is je ideale gewicht

Als je denkt dat je ideale gewicht iets is dat je door middel van het perfecte voedingspatroon en de juiste hoeveelheid lichaamsbeweging onder controle kunt houden dan zul je vroeg of laat teleurgesteld raken. Het ideale gewicht, als er al zoiets bestaat, is naar mijn mening het gewicht dat je vast kunt houden zonder obsessie en restrictie. Oftewel, zonder dat je dag in dag obsessief alles dat je in je mond stopt hoeft te monitoren. Ik leg je graag uit waarom het naar mijn idee onzin is om je teveel vast te houden aan een bepaald getal op de weegschaal. Dit artikel is niet voor jou als je er vrede mee hebt dat je obsessief met voeding en beweging bezig moet zijn om je huidige gewicht vast te houden.

Veel mensen hebben een ‘ideaal gewicht‘ in hun hoofd dat in werkelijkheid helemaal niet vol te houden is met de manier waarop zij hun leven willen of kunnen leven. Misschien herken je het wel. Waar is dat ideale gewicht eigenlijk op gebaseerd? Mogelijk is dit het gewicht dat je jaren geleden woog of met een streng dieet ooit eens hebt weten te bereiken. We lijken vaak te vergeten dat lichamen in de loop der tijd veranderen en dat afvallen tot je ‘ideale gewicht’ iets heel anders is dan dit gewicht ook daadwerkelijk vast weten te houden.

Als je al een tijdje streeft naar een bepaald gewicht denk dan eens na over de volgende vragen:

  • Hoe lang probeer ik dit gewicht al te bereiken?
  • Welke gevolgen heeft het nastreven van dit gewicht op de manier hoe ik met eten om ga?
  • Wat is er anders in mijn leven als ik dit ideale gewicht heb bereikt?
  • Welke gevolgen heeft het nastreven van dit gewicht op mijn sociale leven?
  • Op welke gebieden in je leven houdt het nastreven van dit gewicht je tegen?
  • Welke gevolgen heeft het nastreven van dit gewicht op de manier hoe ik naar mezelf kijk?

Hoe ideaal is dit ideale gewicht eigenlijk wanneer het je remt in het leven van een gelukkig en volwaardig leven?

Gewichtsverlies is geen gedrag

Als je leest over de behandeling en/of preventie van veel ziekten vind je regelmatig tips over welk gedrag je aan zou kunnen passen. Zo zou je bijvoorbeeld vaker een wandeling kunnen maken, kunnen stoppen met roken, vaker groente eten etc. Afvallen vind je ook vaak terug in zo’n rijtje. Het nadeel alleen is dat afvallen niet iets is dat je doet. Afvallen is opzichzelfstaand namelijk geen gedrag maar het eventuele gevolg van gedragsverandering. 

De reden waarom ik het belangrijk vind om het hierover te hebben is dat het veel mensen tegenhoudt gezondere keuzes te maken. Wanneer mensen niet naar een diëtist gaan omdat ze het idee hebben dat ze enkel en alleen op hun gewicht gewezen gaan worden en vervolgens een streng dieet moeten gaan volgen dan vind ik dat een gemiste kans. Het gevolg is namelijk dat mensen zelf  wat gaan aanrommelen door het volgen van een commercieel dieet of juist helemaal geen gezondere keuzes gaan maken omdat ze het focussen op hun gewicht helemaal beu zijn. Ik laat mensen graag zien dat de focus op gewicht geen enkele rol hoeft te spelen in het maken van gezondere keuzes, óók wanneer je zogenaamd een te hoog BMI zou hebben.

Je ideale gewicht is naar mijn mening dan ook het gewicht dat stagneert op het moment dat je de hoeveelheid eet die je nodig hebt en eten eet waarbij jouw lichaam zich goed voelt, op een relaxte manier met eten omgaat, op een manier beweegt die bij jouw lichaam past en daarnaast ook aandacht besteedt aan andere factoren die met gezondheid te maken hebben, te denken aan voldoende slaap, ontspanning, sociale activiteiten, het aangeven van grenzen, medicatiegebruik etc.

 

 

 

 

 

 

Lara
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down